mindfulness

Mindfulness

Voor wie?
Als je 

  • last hebt van spanningen
  • somber bent
  • pijnklachten hebt
  • ruimte voor jezelf wilt vinden in een hectisch leven
  • de behoefte hebt dichter bij jezelf te komen/te blijven
  • moeite hebt je te concentreren
  • vaak gestresst bent
  • wilt leren beheerster op situaties te reageren
  • niet lekker in je vel zit
  • slaapproblemen hebt
  • meer van het leven wil genieten

dan kan mindfulness je goed helpen.

De cursus is geschikt voor iedereen, met of zonder klachten. Zoals Jon Kabat-Zinn, de grondlegger van de mindfulness, zegt: “Ik heb nog nooit iemand ontmoet die geen baat heeft gehad bij een cursus mindfulness”.

Wat is mindfulness?

Mindful zijn is met je volle aandacht aanwezig zijn in het hier en nu.
Vaak laten wij ons afleiden door herinneringen, dagdromen, ons zorgen te maken over iets in de toekomst, plannen maken, enz. Hiermee gaat veel kostbare energie verloren. Mindfulness leert je in het huidige moment te blijven. Het leert je contact te maken met je lichaam en zintuigen. Doordat je meer in contact bent met jezelf wordt je je bewust van wat er in je omgaat. Je krijgt inzicht in je onbewuste gedachten en gevoelens en leert hiermee om te gaan.

Wij zijn gewend veel dingen op de automatische piloot te doen: Auto rijden, douchen, tanden poetsen, eten, noem maar op. Als we iets op de automatische piloot doen zijn we niet mindful.

Bijvoorbeeld:
Je maakt een strandwandeling met je gezin, maar hebt thuis nog veel te doen. Je bent niet werkelijk op het strand aanwezig, want je hoofd is bij wat je allemaal nog moet doen. Hierdoor gaan veel ervaringen aan je voorbij.
Je bent in gesprek met iemand, maar de helft van het verhaal ontgaat je, omdat je met je hoofd ergens anders bent.
Je reageert elke keer opnieuw hetzelfde op een bepaalde situatie (met je kind/partner/collega), vanuit bijvoorbeeld boosheid of irritatie, terwijl je eigenlijk weet dat dit geen handige reactie is.

Mindfulness leert je deze automatische piloot uit te schakelen en je bewust te worden van wat je voelt, denkt en doet. Hierdoor kan je kiezen hoe je reageert of waar je aandacht is.

Om een indruk te krijgen wat mindfulness is en of het iets is voor jou, kan je je hier aanmelden voor de introductie workshop.

Wat brengt mindfulness?

  • Minder spanningen/meer rust. Je leert beter naar je lichaam te luisteren. Hierdoor kan je spanningen eerder opmerken en hierop inspringen, zodat deze niet de kans krijgen zich op te hopen.
  • Meer genieten. Je gaat positieve ervaringen intenser beleven, ook wanneer je het even helemaal niet ziet zitten.
  • Effectiviteit. Doordat je leert de aandacht meer te focussen.
  • Inzicht in jezelf. Je leert jezelf beter kennen. Je wordt je meer bewust van wat er in je omgaat. Je wordt je bewust van wat je denkt, welke emoties er door je heen gaan en wat je lichamelijk voelt.
  • Beter omgaan met lastige situaties. Je leert bewust te kiezen hoe je reageert in een moeilijke situatie, in plaats van direct en automatisch in je gangbare patroon te schieten.
  • Het leven, in al zijn schakeringen, accepteren zoals het is.

 

Inhoud van de cursus
Een mindfulnesstraining voor volwassenen bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2,5 uur. Daarnaast is er halverwege de training een stilte-ochtend van 4 uur.

Ik werk met groepen van maximaal 10 mensen, waarbij voldoende ruimte is voor persoonlijke aandacht. We gaan concreet aan de slag, met praktische oefeningen. Je wordt tijdens de oefeningen begeleid en vervolgens worden de oefeningen uitgebreid nabesproken en is er ruimte voor vragen en opmerkingen. Een mindfulnesstraining is geen ‘praatgroep’. Het kan zijn dat je soms iets wil toelichten aan de hand van een persoonlijke ervaring, maar dit hoeft nooit.
Cursisten krijgen een werkboek en cd’s met begeleide oefeningen om thuis aan de slag te gaan. Het oefenen thuis is een belangrijk onderdeel van de cursus.

Mindfulness is geschikt voor iedereen. Je hoeft geen ervaring te hebben met meditatie, yoga of iets anders. We werken wel met meditaties, maar dit betekent niet dat je op een kussentje op de grond moet zitten. Alle meditaties kunnen gewoon op een stoel worden gedaan en sommige oefeningen doe je liggend. Als je het wel prettig vindt gebruik te maken van een meditatiekussentje of -bankje zijn hiervoor alle attributen aanwezig.

Mindful ouderschap

Opvoeden is misschien wel de meest uitdagende, intense en waardevolle taak die je in dit leven hebt. Dat wil je graag zo goed mogelijk doen en daar kom je veel in tegen. Je loopt aan tegen lastige opvoedkundige kwesties, waarbij je te maken krijgt met emoties van je kind(eren) en die van jezelf. Hier kan regelmatig stress bij komen kijken. Hoe ga je daarmee om?
En hoe ga je om met alledaagse stress uit werk en andere bezigheden die je naast je gezin hebt? Als je zelf gestrest bent voel je vaak weinig ruimte voor je kind, wat ten koste gaat van de relatie. In dit hectische leven kan je soms vergeten te genieten van het samenzijn met je kind. Door alle drukte loop je hier gewoonweg aan voorbij. En dat is zó zonde!

Mindfulness kan je helpen hier een weg in te vinden:

  • Hoe zorg je er als ouder voor dat je in balans blijft?
  • Hoe bewaar je rust en handel je vanuit wijsheid in conflictsituaties met je kind?
  • Hoe blijf je als ouder goed voor jezelf zorgen in de hectiek van het (gezins)leven?
  • En hoe kan je ook nog (zoveel mogelijk) van je kind genieten?

Als je als ouder niet goed voor jezelf zorgt, hoe kan je dan goed voor je kind zorgen?
Zoals de stewardess ons bij de veiligheidsinstructies in het vliegtuig waarschuwt: “Zet eerst je eigen zuurstofmasker op en pas dan die van je kind.”

Deze cursus is bedoeld voor alle ouders die bewust willen opvoeden. Als je een kind hebt met autisme, AD(H)D, ODD of HSP dan is deze cursus zeer geschikt.

De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van 3 uur. Ik werk met kleine groepen, waarbij voldoende ruimte is voor persoonlijke begeleiding.
Voor een groot deel bestaat de cursus uit praktische oefeningen, waarin meditatie een grote rol speelt. Hierin wordt je volledig begeleid, er is geen enkele meditatie-ervaring nodig om deel te nemen aan de cursus. Daarnaast wordt er een stukje psycho-educatie gegeven: hoe reageer je op stress en hoe kan je daarmee omgaan? Je leert je automatische reactiepatronen kennen en krijgt handvatten hoe je deze kan bijstellen.

Ervaringen van cursisten

Ontzettend bedankt voor de fijne maandagavonden. In een tijd waarin ik zelf weer aan het opklimmen was (tijdens mijn re-integratie periode op het werk) heeft de cursus me rust en vertrouwen in mezelf gegeven. Ik ga door met mindfulness beoefening, omdat ik merk dat ik het nodig heb, op een prettige manier. De begeleiding vond ik zeer goed. Je straalt rust uit, neemt de tijd en geeft persoonlijke aandacht. Goed afgestemd in het groepsverband ~ Mariette, 30 jaar

Door mindfulness ervaar ik tegenwoordig de stress als een signaal om een stapje terug te nemen. Fijn om mezelf op deze manier beter te leren kennen.Lieve Dorine, bedankt voor je fijne begeleiding. Je prettige stem is zeker een toegevoegde waarde voor het hele pakket! ~ Marisa

Wat fijn dat ik je heb ontmoet. Je hebt me op heel fijne manier, onder jouw zorgvuldige begeleiding, bekend gemaakt met mindfulness. Het heeft me tot nu toe al veel gebracht en dit is nog maar het begin. Jij geeft en begeleidt precies daar en hoe het nodig is ~ Eva (moeder van een kind met autisme)

Dorine heeft in haar meditatieruimte een mooie, rustige en veilige plek gecreëerd, die ze liefdevol met ons deelt. Ze neemt je serieus zonder zwaarmoedig te worden. Ik kom graag nog een keer terug voor bijvoorbeeld een meditatieavond ~ Joosje

  • Ik ben ik, zonder te bevriezen
    En anderen steeds te pleasen.
    Kies ik nu mijn eigen weg
    En horen de anderen wat ik zeg.
    Mijn adem is mijn anker,
    Mijn reddingsboei, mijn doel.
    Het is altijd bij mij
    Het geeft aandacht voor wat ik voel.
    Het leert mij kijken door de ogen van een ander
    Waardoor ik van gedachten verander.
    Ik vergeet mijzelf niet
    Doordat ik bewuster van alles geniet.
    Wel moet ik soms nog leren
    Het “zijn” te accepteren.
    Maar dat is oké, dat mag er zijn
    Dan zal ik niet meegaan in de trein.
    Het is nog een kwestie van tijd
    Dan bezit ik hopelijk de juiste kracht en stabiliteit.
    En zijn deze eigenschappen mij af en toe niet meer bekend
    Dan weet ik dat ik altijd opnieuw kan beginnen, op elk moment.

    Lucie, april 2018

    Ik wil graag vervolg geven aan de mindfulness bij jou en maak daarom graag gebruik van de maandelijkse mindfulness avonden. Mochten er mensen in mijn omgeving interesse hebben dan zal ik jou zeker aanbevelen ~ Lucie

    De cursus is zeer nuttig voor me geweest. Ik ga zeker door met mindfulnessbeoefening en kom terug op de maandelijkse meditatie avonden. MF heeft me geleerd meer bewust te leven en bewustere keuzes te maken. Ik denk dat dit precies is wat ik nodig had ~ Mirjam

    Bedankt voor de fijne cursus. Je rustige uitleg, begrip en het delen van je ervaringen waren erg prettig. Je bent een mooi mens. Deze teksten drukken uit wat ik heb geleerd:

    – Wees dankbaar, ook voor lastige emoties, omdat ze je kunnen wakker schudden.
    – Bedenk dat zijn wie je wilt zijn en doen wat je wilt doen een kwestie van zelfrespect is. ~ Diana

    Het was erg fijn om de cursus te volgen. Ik voel me goed en kijk op een andere manier naar dingen. Ik ben dankbaar dat ik jou op het juiste moment ben tegengekomen ~ Erika

    Dank je wel Dorine. Ik vond de begeleiding heel fijn. Je bent rustig, duidelijk, betrokken tot op de juiste hoogte en hebt een fijne stem voor de meditaties ~ Ingrid

    Ontzettend bedankt voor de fijne cursus. Ik heb er heel veel aan gehad. Ik kwam hier met heftige slaapproblemen en kan hier nu veel beter mee omgaan. Het is niet in een keer over, maar ik maak me er minder druk om en slaap daardoor beter. Ik ben zeker van plan om door te gaan met mindfulness ~ Merel