mindfulness

Mindfulness

Voor wie?
Als je 

  • last hebt van spanningen
  • somber bent
  • pijnklachten hebt
  • ruimte voor jezelf wilt vinden in een hectisch leven
  • de behoefte hebt dichter bij jezelf te komen/te blijven
  • moeite hebt je te concentreren
  • vaak gestresst bent
  • wilt leren beheerster op situaties te reageren
  • niet lekker in je vel zit
  • slaapproblemen hebt
  • meer van het leven wil genieten

dan kan mindfulness je goed helpen.

De cursus is geschikt voor iedereen, met of zonder klachten. Zoals Jon Kabat-Zinn, de grondlegger van de mindfulness, zegt: “Ik heb nog nooit iemand ontmoet die geen baat heeft gehad bij een cursus mindfulness”.

Wat is mindfulness?

Mindful zijn is met je volle aandacht aanwezig zijn in het hier en nu.
Vaak laten wij ons afleiden door herinneringen, dagdromen, ons zorgen te maken over iets in de toekomst, plannen maken, enz. Hiermee gaat veel kostbare energie verloren. Mindfulness leert je in het huidige moment te blijven. Het leert je contact te maken met je lichaam en zintuigen. Doordat je meer in contact bent met jezelf wordt je je bewust van wat er in je omgaat. Je krijgt inzicht in je onbewuste gedachten en gevoelens en leert hiermee om te gaan.

Wij zijn gewend veel dingen op de automatische piloot te doen: Auto rijden, douchen, tanden poetsen, eten, noem maar op. Als we iets op de automatische piloot doen zijn we niet mindful.

Bijvoorbeeld:
Je maakt een strandwandeling met je gezin, maar hebt thuis nog veel te doen. Je bent niet werkelijk op het strand aanwezig, want je hoofd is bij wat je allemaal nog moet doen. Hierdoor gaan veel ervaringen aan je voorbij.
Je bent in gesprek met iemand, maar de helft van het verhaal ontgaat je, omdat je met je hoofd ergens anders bent.
Je reageert elke keer opnieuw hetzelfde op een bepaalde situatie (met je kind/partner/collega), vanuit bijvoorbeeld boosheid of irritatie, terwijl je eigenlijk weet dat dit geen handige reactie is.

Mindfulness leert je deze automatische piloot uit te schakelen en je bewust te worden van wat je voelt, denkt en doet. Hierdoor kan je kiezen hoe je reageert of waar je aandacht is.

Om een indruk te krijgen wat mindfulness is en of het iets is voor jou, kan je je hier aanmelden voor de introductie workshop.

Wat brengt mindfulness?

  • Minder spanningen/meer rust. Je leert beter naar je lichaam te luisteren. Hierdoor kan je spanningen eerder opmerken en hierop inspringen, zodat deze niet de kans krijgen zich op te hopen.
  • Meer genieten. Je gaat positieve ervaringen intenser beleven, ook wanneer je het even helemaal niet ziet zitten.
  • Effectiviteit. Doordat je leert de aandacht meer te focussen.
  • Inzicht in jezelf. Je leert jezelf beter kennen. Je wordt je meer bewust van wat er in je omgaat. Je wordt je bewust van wat je denkt, welke emoties er door je heen gaan en wat je lichamelijk voelt.
  • Beter omgaan met lastige situaties. Je leert bewust te kiezen hoe je reageert in een moeilijke situatie, in plaats van direct en automatisch in je gangbare patroon te schieten.
  • Het leven, in al zijn schakeringen, accepteren zoals het is.

 

Inhoud van de cursus
Een mindfulnesstraining voor volwassenen bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2,5 uur. Daarnaast is er halverwege de training een stilte-ochtend van 4 uur.

Ik werk met groepen van maximaal 10 mensen, waarbij voldoende ruimte is voor persoonlijke aandacht. We gaan concreet aan de slag, met praktische oefeningen. Je wordt tijdens de oefeningen begeleid en vervolgens worden de oefeningen uitgebreid nabesproken en is er ruimte voor vragen en opmerkingen. Een mindfulnesstraining is geen ‘praatgroep’. Het kan zijn dat je soms iets wil toelichten aan de hand van een persoonlijke ervaring, maar dit hoeft nooit.
Cursisten krijgen een werkboek en cd’s met begeleide oefeningen om thuis aan de slag te gaan. Het oefenen thuis is een belangrijk onderdeel van de cursus.

Mindfulness is geschikt voor iedereen. Je hoeft geen ervaring te hebben met meditatie, yoga of iets anders. We werken wel met meditaties, maar dit betekent niet dat je op een kussentje op de grond moet zitten. Alle meditaties kunnen gewoon op een stoel worden gedaan en sommige oefeningen doe je liggend. Als je het wel prettig vindt gebruik te maken van een meditatiekussentje of -bankje zijn hiervoor alle attributen aanwezig.

Mindful ouderschap

Opvoeden is misschien wel de meest uitdagende, intense en waardevolle taak die je in dit leven hebt. Dat wil je graag zo goed mogelijk doen en daar kom je veel in tegen. Je loopt aan tegen lastige opvoedkundige kwesties, waarbij je te maken krijgt met emoties van je kind(eren) en die van jezelf. Hier kan regelmatig stress bij komen kijken. Hoe ga je daarmee om?
En hoe ga je om met alledaagse stress uit werk en andere bezigheden die je naast je gezin hebt? Als je zelf gestrest bent voel je vaak weinig ruimte voor je kind, wat ten koste gaat van de relatie. In dit hectische leven kan je soms vergeten te genieten van het samenzijn met je kind. Door alle drukte loop je hier gewoonweg aan voorbij. En dat is zó zonde! 

Mindfulness kan je helpen hier een weg in te vinden:

  • Hoe zorg je er als ouder voor dat je in balans blijft?
  • Hoe bewaar je rust en handel je vanuit wijsheid in conflictsituaties met je kind?
  • Hoe blijf je als ouder goed voor jezelf zorgen in de hectiek van het (gezins)leven?
  • En hoe kan je ook nog (zoveel mogelijk) van je kind genieten?

Als je als ouder niet goed voor jezelf zorgt, hoe kan je dan goed voor je kind zorgen?
Zoals de stewardess ons bij de veiligheidsinstructies in het vliegtuig waarschuwt: “Zet eerst je eigen zuurstofmasker op en pas dan die van je kind.”

Deze cursus is bedoeld voor alle ouders die bewust willen opvoeden. Als je een kind hebt met autisme, AD(H)D, ODD of HSP dan is deze cursus zeer geschikt.

De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van 3 uur. Ik werk met kleine groepen, waarbij voldoende ruimte is voor persoonlijke begeleiding.
Voor een groot deel bestaat de cursus uit praktische oefeningen, waarin meditatie een grote rol speelt. Hierin wordt je volledig begeleid, er is geen enkele meditatie-ervaring nodig om deel te nemen aan de cursus. Daarnaast wordt er een stukje psycho-educatie gegeven: hoe reageer je op stress en hoe kan je daarmee omgaan? Je leert je automatische reactiepatronen kennen en krijgt handvatten hoe je deze kan bijstellen.

Mindfulness voor kinderen en jongeren met autisme

In deze training leren kinderen beter om te gaan met boosheid,  zich beter te concentreren en minder te piekeren. Veel kinderen merken dat zij ook beter gaan slapen. De volgende onderdelen komen tijdens de cursus aan bod: 

  • aandacht- en concentratie-oefeningen
  • bewegingsoefeningen
  • (zelf) massage
  • oefeningen die stress, angst, frustratie en overprikkeling in het dagelijks leven verminderen
  • uitwisseling van ervaringen in de groep
  • hulpmiddelen en opdrachten om thuis te kunnen oefenen (werkboek en audio-bestanden)

De cursus wordt gegeven in verschillende leeftijdsgroepen: Kinderen van 6-12 jaar en jongeren van 13-18 jaar.

Mindfulness voor jong-volwassenen met autisme

Deze training is geschikt voor jong-volwassenen van 19 tot 30 jaar.
In de training wordt aandacht besteed aan

  • concentratie
  • ontspanning
  • je grenzen leren kennen
  • omgaan met prikkels
  • omgaan met stress
  • je emoties leren kennen en verwoorden
  • omgaan met veranderingen

Je leert dit aan de hand van verschillende concentratie- en aandachtsoefeningen, yoga, en (zelf) massage.  Daarnaast worden ervaringen in de groep uitgewisseld. Je krijgt hulpmiddelen en opdrachten om thuis te kunnen oefenen.

 

Ervaringen van cursisten

  • Het was erg fijn om de cursus te volgen. Ik voel me goed en kijk op een andere manier naar dingen. Ik ben dankbaar dat ik jou op het juiste moment ben tegengekomen ~Erika
  • Dank je wel Dorine. Ik vond de begeleiding heel fijn. Je bent rustig, duidelijk, betrokken tot op de juiste hoogte en hebt een fijne stem voor de meditaties ~ Ingrid
  • Ontzettend bedankt voor de fijne cursus. Ik heb er heel veel aan gehad. Ik kwam hier met heftige slaapproblemen en kan hier nu veel beter mee omgaan. Het is niet in een keer over, maar ik maak me er minder druk om en slaap daardoor beter. Ik ben zeker van plan om door te gaan met mindfulness ~ Merel