mindfulness

Wat is mindfulness?


Mindful zijn is met je volle aandacht aanwezig zijn in het hier en nu.
Vaak laten wij ons afleiden door herinneringen, dagdromen, ons zorgen maken over iets in de toekomst, plannen maken, enz. Hiermee gaat veel kostbare energie verloren. Mindfulness leert je in het huidige moment te blijven.

Het leert je contact te maken met je lichaam en zintuigen. Doordat je meer in contact bent met jezelf wordt je je bewust van wat er in je omgaat. Het leert je inzicht te krijgen en meer grip te krijgen op je onbewuste gedachten en gevoelens.

Wij zijn gewend veel dingen op de automatische piloot te doen: Auto rijden, douchen, tanden poetsen, eten, noem maar op. Als we iets op de automatische piloot doen zijn we niet mindful.

Bijvoorbeeld:

  • Je maakt een strandwandeling met je gezin, maar hebt thuis nog veel te doen. Je bent niet werkelijk op het strand aanwezig, want je hoofd is bij wat je allemaal nog moet doen. Hierdoor gaan veel ervaringen aan je voorbij.
  • Je bent in gesprek met iemand, maar de helft van het verhaal ontgaat je, omdat je met je hoofd ergens anders bent.
  • Je reageert elke keer opnieuw hetzelfde op een bepaalde situatie (met je kind/partner/collega), vanuit bijvoorbeeld boosheid of irritatie, terwijl je eigenlijk weet dat dit geen handige reactie is.

Mindfulness leert je deze automatische piloot uit te schakelen en je bewust te worden van wat je voelt, denkt en doet. Hierdoor kan je kiezen hoe je reageert of waar je aandacht is.

Om een indruk te krijgen wat mindfulness is en of het iets is voor jou, kan je je hier aanmelden voor de introductie workshop.